Op 8 mei zijn de landhoofden van de nieuwe fietsbruggen bij de Vloedstegenbrug gestort. Een bijzonder moment, want deze funderingsdelen zijn uitgevoerd in geopolymeerbeton.
Geopolymeerbeton lijkt in veel opzichten op traditioneel beton: het bestaat uit zand, grind, water en diverse vul- of hulpstoffen. Het grote verschil zit in de bindmiddelcomponent. In plaats van cement wordt gebruikgemaakt van natuurlijke en gerecyclede materialen materialen die via een chemische reactie uitharden tot een stevige massa. Deze reactie vormt een gel die qua sterkte en duurzaamheid vergelijkbaar is met cementsteen, maar de productie ervan veroorzaakt aanzienlijk minder CO₂-uitstoot.
In dit project leidt de toepassing tot een milieukostenbesparing (MKI) van 23% op de landhoofden ten opzichte van conventioneel beton. Naast de lagere milieubelasting scoort geopolymeerbeton ook goed op levensduur en bestendigheid. Het is bestand tegen chemicaliën en veroudert minder snel.
Doordat de werkzaamheden rondom de oever nu zijn afgerond, is het risico op vertraging bij hoogwater door regen voor het vervolg van de bouw aanzienlijk kleiner.
De volgende stap is het leggen van de liggers.







