Voor de nieuwe Vloedstegenbrug is bewust gekozen voor een duurzaam en circulair ontwerp. Aan de hand van een MKI-berekening (MilieuKostenIndicator) is de milieubelasting van de brug in kaart gebracht en vergeleken met een conventioneel ontwerp. De uitkomst: een totale reductie van 53%.
Deze reductie is bereikt door het toepassen van verschillende duurzame maatregelen:
- Hergebruikte betonnen liggers
In plaats van nieuwe liggers zijn bestaande liggers uit een kunstwerk in de A9 hergebruikt. Door ze te combineren met een nieuwe druklaag ontstaat een functioneel en duurzaam brugdek. Deze maatregel leidt tot 64% reductie in milieukosten voor dit onderdeel. - Houten geleiderail
De standaard stalen geleiderail is vervangen door een houten variant met deels hergebruikte componenten, wat de milieu-impact verder verlaagt. - Circulair leuningwerk
Voor het leuningwerk is gekozen voor een hergebruikt hardhouten plankenhekwerk. Dit draagt bij aan circulariteit én een warme uitstraling van de brug. Deze keuze resulteert in 83% impactreductie binnen deze productgroep. - Geopolymeerbeton bij landhoofden
Voor de opgankelijkheid van de landhoofden is geopolymeerbeton toegepast, een duurzaam alternatief voor traditioneel beton. Dit zorgt voor 23% reductie ten opzichte van conventionele oplossingen. - Circulaire fietsbrug
De fietsbrug bestaat uit hergebruikte stalen liggers en hardhouten dekplanken, afkomstig van een demontabele brug. De onderdelen zijn opnieuw verzinkt en zonder slijtage gemonteerd, wat toekomstig hergebruik vergemakkelijkt.
Deze combinatie van maatregelen toont aan dat duurzame keuzes in de ontwerpfase een grote invloed hebben op de uiteindelijk milieuprestatie. De Vloedstegenbrug is daarmee niet alleen een verbinding over het water, maar ook een voorbeeld van toekomstbestendige en verantwoorde gebiedsontwikkeling.