Nieuws
Volg onze laatste ontwikkelingen

Op dinsdagmiddag werd een belangrijke mijlpaal bereikt bij de bouw van de nieuwe Vloedstegenbrug tussen Haaksbergen en Eibergen. Onder begeleiding van aannemer Van Hattum en Blankevoort zijn de betonnen liggers geplaatst die de draagconstructie van de brug vormen. De liggers zijn afkomstig uit viaducten van de A9 en zijn zorgvuldig hergebruikt, een voorbeeld van slim materiaalgebruik en CO₂-besparing.
Niet alleen beton krijgt een tweede leven, ook hout, staal, cementloos beton en zonnepanelen zijn onderdeel van het ontwerp. De Provincie Overijssel onderzoekt of deze aanpak breder toepasbaar is bij andere bruggen.
Bijzonder aan dit project is ook de samenwerking tussen Rijkswaterstaat (huidig eigenaar), de gemeente Haaksbergen (uitvoerende partij) en de Provincie Overijssel (toekomstig beheerder). Door de uitvoering door de gemeente te laten doen kon het project sneller worden gerealiseerd. De nieuwe brug is naar verwachting deze zomer al te gebruiken.
Een brug met lef: duurzaam, innovatief en toekomstgericht.

De nieuwe Vloedstegenbrug is een toonbeeld van circulair en duurzaam ontwerpen. Door hergebruik van materialen en innovatieve toepassingen zoals geopolymeerbeton is de milieubelasting met 53% gereduceerd ten opzichte van een conventioneel ontwerp. Van betonnen liggers uit de A9 tot houten leuningen en een circulaire fietsbrug: elk onderdeel draagt bij aan een toekomstbestendige infrastructuur.

Voor de vernieuwing van de Vloedstegenbrug zijn LEKA-palen gebruikt om de landhoofden te stevig te verankeren in de grond. Deze palen zorgen voor minimale trillingen tijdens de aanleg, waardoor schade aan de omgeving en ondergrondse leidingen wordt voorkomen.
Dankzij een speciale schroeftechniek blijft de bodem stabiel en ontstaat er een sterke verbinding met de ondergrond. Dit maakt de methode milieuvriendelijk en geschikt voor locaties waar weinig ruimte is.

Deze week is de sloop van de Vloedstegenbrug officieel van start gegaan. De brug wordt zorgvuldig afgebroken, waarbij beton en wapening systematisch worden verwijderd. De werkzaamheden verlopen volgens planning en naar verwachting zal de sloop aan het eind van de week voltooid zijn.

De liggers worden klaargemaakt voor hergebruik. Eerst is een deel van de bovenkant zorgvuldig verwijderd om ze geschikt te maken voor de nieuwe toepassing. Daarna zijn de oneffenheden opgevuld en netjes afgewerkt. Door materialen op deze manier te bewerken, benutten we hun mogelijkheden optimaal en voorkomen we verspilling.

1e jaars studenten van het ROC Twente hebben met tijdens een excursiedag een kijkje genomen bij het project Vloedstegenbrug. De studenten moeten na een eerste jaar een keuze maken tussen infra en de bouw. Dit is een mooie manier om ze kennis te laten maken met het vak!

De Vloedstegenbrug heeft een mooie tussenstand bereikt zo aan het einde van het jaar.
Contract op de markt gezet.
De noodverbinding operationeel waardoor de lastbeperking van 20 ton eraf kon en Haaksbergen weer normaal bereikbaar is.
De liggers uit het verre westen aanwezig
Circulaire hout gekocht voor de fietsbruggen.
Het bouwbord kan omhoog in het nieuwe jaar. Wij gaan voor een duurzame bouwplaats. Voor duurzame bruggen. Voor een duurzame inpassing in de omgeving. Laat 2025 maar komen.

Vandaag zijn de eerste liggers uit de A9 aangekomen in Haaksbergen. Daar worden 9 van deze liggers gebruikt in de Vloedstegenbrug over de Buurserbeek.
De liggers van de A9, die vandaag zijn aangekomen, hebben de leuke lengte van 23 meter. En worden letterlijk van West naar Oost gebracht. Van ongeveer IJmuiden naar Haaksbergen.

Vandaag, 14 september, rond 16 uur gaat de bypass open. Als eerste stap op weg naar de vervanging van de Vloedstegenbruggen over de Buurserbeek in de oude N18.
Daarmee vervallen ook de gewichtsbeperkingen tussen de huidige N18 en het bedrijventerrein in Haaksbergen.

We zijn volop bezig met ontwikkelen, inmiddels wordt er hard gewerkt aan het gereedmaken van de bypass. Deze bypass moet ervoor zorgen de weg open kan blijven terwijl de nieuwe Vloedstegenbrug gerealiseerd wordt.

Het bouwteam, bestaande uit Rijkswaterstaat, gemeente Haaksbergen, Provincie Overijssel en Van Hattem en Blankevoort, verzorgt gezamenlijk de voorbereiding en het ontwerp van de nieuwe Vloedstegenbrug.

Deze week is de sloop van de Vloedstegenbrug officieel van start gegaan. De brug wordt zorgvuldig afgebroken, waarbij beton en wapening systematisch worden verwijderd. De werkzaamheden verlopen volgens planning en naar verwachting zal de sloop aan het eind van de week voltooid zijn.

De liggers worden klaargemaakt voor hergebruik. Eerst is een deel van de bovenkant zorgvuldig verwijderd om ze geschikt te maken voor de nieuwe toepassing. Daarna zijn de oneffenheden opgevuld en netjes afgewerkt. Door materialen op deze manier te bewerken, benutten we hun mogelijkheden optimaal en voorkomen we verspilling.

1e jaars studenten van het ROC Twente hebben met tijdens een excursiedag een kijkje genomen bij het project Vloedstegenbrug. De studenten moeten na een eerste jaar een keuze maken tussen infra en de bouw. Dit is een mooie manier om ze kennis te laten maken met het vak!

De Vloedstegenbrug heeft een mooie tussenstand bereikt zo aan het einde van het jaar.
Contract op de markt gezet.
De noodverbinding operationeel waardoor de lastbeperking van 20 ton eraf kon en Haaksbergen weer normaal bereikbaar is.
De liggers uit het verre westen aanwezig
Circulaire hout gekocht voor de fietsbruggen.
Het bouwbord kan omhoog in het nieuwe jaar. Wij gaan voor een duurzame bouwplaats. Voor duurzame bruggen. Voor een duurzame inpassing in de omgeving. Laat 2025 maar komen.

Vandaag zijn de eerste liggers uit de A9 aangekomen in Haaksbergen. Daar worden 9 van deze liggers gebruikt in de Vloedstegenbrug over de Buurserbeek.
De liggers van de A9, die vandaag zijn aangekomen, hebben de leuke lengte van 23 meter. En worden letterlijk van West naar Oost gebracht. Van ongeveer IJmuiden naar Haaksbergen.

Vandaag, 14 september, rond 16 uur gaat de bypass open. Als eerste stap op weg naar de vervanging van de Vloedstegenbruggen over de Buurserbeek in de oude N18.
Daarmee vervallen ook de gewichtsbeperkingen tussen de huidige N18 en het bedrijventerrein in Haaksbergen.

We zijn volop bezig met ontwikkelen, inmiddels wordt er hard gewerkt aan het gereedmaken van de bypass. Deze bypass moet ervoor zorgen de weg open kan blijven terwijl de nieuwe Vloedstegenbrug gerealiseerd wordt.

Het bouwteam, bestaande uit Rijkswaterstaat, gemeente Haaksbergen, Provincie Overijssel en Van Hattem en Blankevoort, verzorgt gezamenlijk de voorbereiding en het ontwerp van de nieuwe Vloedstegenbrug.