Duurzaam ontwerp
Bouwen voor de toekomst
Anders denken:
Eerst materiaal dan ontwerpen
Aangespoord door de duurzame wensen van Rijkswaterstaat staat in ons ontwerpproces materiaalgebruik centraal. In plaats van een ontwerp te creëren en daarna materialen te selecteren, beginnen we met het onderzoeken van beschikbare materialen. We kijken naar de eigenschappen, duurzaamheid en mogelijkheden van deze materialen, zodat we de juiste keuze kunnen maken voor het project.
Deze aanpak vraagt om een andere manier van denken. Door materialen als uitgangspunt te nemen, laten we het ontwerp zich ontwikkelen op basis van de mogelijkheden die de materialen bieden. Dit vergt een meer innovatieve ontwerpmethodiek.
Hergebruik van materialen
Voor de nieuwe brug hebben we hergebruikte materialen toegepast. Hierdoor hebben we betonliggers uit de A9 voor de verkeersbrug en circulaire staalprofielen en hout voor de fietsbruggen.
Trillingsloos bouwen
Om zo min mogelijk overlast te veroorzaken aan de al aanwezige kabels en leidingen is er trillingsloos gebouwd. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van de al aanwezige landhoofden waarin nieuwe palen geplaatst worden.
MKI bewust ontwerpen
Bij het technisch ontwerp is er gekeken naar materialen die een lage MKI hebben. Hoe lager de MKI hoe beter voor het mileu. Er is o.a. cementloos geopolymeer beton en basaltvezel wapening toegepast.
Duurzame bouwplaats
Duurzaam bouwen gaat verder dan alleen het asset zelf. Door processen duurzaam in te richten zorgen we voor minder uitstoot. Dit doen we o.a. met het gebruik van solar aggregaten en lichtmasten.
Hergebruik van materialen
Betonnen liggers
Bij de vervanging van de Vloedstegenbrug is bewust gekozen voor hergebruik van bestaande materialen. Negen liggers oorspronkelijk uit een viaduct van de A9 bij Badhoevendorp krijgen een tweede leven in de nieuwe verkeersbrug.
Door deze liggers opnieuw in te zetten, wordt niet alleen materiaal bespaard, maar ook de CO₂-uitstoot verlaagd die anders gepaard zou gaan met de productie van nieuwe onderdelen. Dit past binnen de bredere trend van circulair bouwen in de civiele techniek, waarbij bestaande constructies slim worden hergebruikt om duurzaamheid te bevorderen.
Met deze aanpak wordt niet alleen een robuuste en betrouwbare brug gerealiseerd, maar ook een stap gezet naar duurzamere infrastructuur.
Vervoeren van liggers

De 23m lange liggers zijn geoogst uit de A9 en vanaf de liggerbank in IJmuiden vervoerd naar Haaksbergen.
Bewerken van de liggers

De liggers worden aangepast aan de ontwerpeisen van de nieuw Vloedstegenbrug
Plaatsen van de liggers

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Hergebruikt staal en hout
Bij de bouw van de Vloedstegenbrug wordt niet alleen gebruikgemaakt van hergebruikte betonnen liggers, maar ook van circulaire materialen zoals hout en staalprofielen. Dit sluit aan bij de bredere trend van circulair bouwen, waarbij materialen een tweede leven krijgen in nieuwe constructies.
Hergebruik van Hout
Het hout dat in de fietsbruggen wordt toegepast, is afkomstig uit eerdere constructies. Het geoogste hout wordt herzaagd en opnieuw verwerkt.
Om de kwaliteit te waarborgen, worden de houten onderdelen visueel gekeurd en, indien nodig, getest op sterkte en duurzaamheid. Dit gebeurt volgens CE-certificering, zodat het hergebruikte hout voldoet aan de technische eisen van de nieuwe brug. Waar nodig worden de houten delen overgedimensioneerd om de vereiste sterkte te garanderen.
Combinatie met Stalen Liggers
In de fietsbruggen wordt het hergebruikte hout gecombineerd met hergebruikte stalen profielen om de vrije overspanning te realiseren. Dit is een bewezen methode die al is toegepast bij circulaire bruggen zoals de ReUse-brug op de Floriade in Almere.
Duurzaam en Efficiënt
Hout biedt een belangrijke duurzaamheidswinst. Het slaat CO₂ op tijdens de groei, vereist weinig energie voor verwerking en heeft een lagere CO₂-uitstoot dan beton of staal. Bovendien is hout volledig recyclebaar en biologisch afbreekbaar, waardoor het zelfs aan het einde van de levenscyclus nuttig blijft. Als hernieuwbare grondstof uit duurzaam beheerde bossen vormt het een milieuvriendelijk alternatief voor schaarser wordende materialen.
Trillingsloos bouwen

Bij de vervanging van de Vloedstegenbrug is trillingsloos bouwen essentieel, omdat kabels en leidingen direct naast de brug liggen en in hun huidige positie moeten blijven. Omdat de bouw dicht bij deze vitale infrastructuur plaatsvindt, bestaat er een risico op schade door trillingen die bij traditionele bouwmethoden zoals heien vaak optreden. Om deze risico’s te vermijden, is gekozen voor een slimme bouwmethode die de impact op de ondergrond minimaliseert en zorgt voor een veilige uitvoering van het project zonder schade aan de omliggende voorzieningen.

Hergebruiken van aanwezige constructie
Naast de kabels en leidingen is het ook essentieel dat de Buursebeek niet wordt verstoord tijdens de werkzaamheden. Door de al aanwezige landhoofden te gebruiken in de toekomstige brug hoeft er geen bouwkuip aangelegd te worden en kan de Buursebeek zonder obstructie doorstromen. Dit gaat als volgt: de landhoofden worden aan de bovenkant afgezaagd tot ongeveer het maaiveld. Daarna worden er gaten geboord in het landhoofd waarin schoefpalen worden geplaatst.

Schroefpalen tegen trillingschade
In de geboord gaten worden schroefpalen geplaatst, die met een boormachine in de bodem worden geschroefd. Dit proces veroorzaakt minimale trillingen, waardoor de omliggende infrastructuur, zoals de kabels en leidingen niet worden beschadigd. De schroefpalen zorgen voor een stabiele fundering voor de nieuwe brug zonder risico’s voor de omgeving.
Trillingsloos bouwen
Bij de vervanging van de Vloedstegenbrug is trillingsloos bouwen essentieel, omdat kabels en leidingen direct naast de brug liggen en in hun huidige positie moeten blijven. Omdat de bouw dicht bij deze vitale infrastructuur plaatsvindt, bestaat er een risico op schade door trillingen die bij traditionele bouwmethoden zoals heien vaak optreden. Om deze risico’s te vermijden, is gekozen voor een slimme bouwmethode die de impact op de ondergrond minimaliseert en zorgt voor een veilige uitvoering van het project zonder schade aan de omliggende voorzieningen.
Hergebruiken van aanwezige constructie
Naast de kabels en leidingen is het ook essentieel dat de Buursebeek niet wordt verstoord tijdens de werkzaamheden. Door de al aanwezige landhoofden te gebruiken in de toekomstige brug hoeft er geen bouwkuip aangelegd te worden en kan de Buursebeek zonder obstructie doorstromen. Dit gaat als volgt: de landhoofden worden aan de bovenkant afgezaagd tot ongeveer het maaiveld. Daarna worden er gaten geboord in het landhoofd waarin schoefpalen worden geplaatst.
Schroefpalen tegen trillingschade
In de geboord gaten worden schroefpalen geplaatst, die met een boormachine in de bodem worden geschroefd. Dit proces veroorzaakt minimale trillingen, waardoor de omliggende infrastructuur, zoals de kabels en leidingen niet worden beschadigd. De schroefpalen zorgen voor een stabiele fundering voor de nieuwe brug zonder risico’s voor de omgeving.
MKI bewust ontwerpen
Bij het ontwerp en de bouw van de Vloedstegenbrug staat duurzaamheid centraal. Door bewust te kiezen voor materialen met een lage MilieuKostenIndex (MKI) wordt de ecologische impact van de brug zoveel mogelijk beperkt. De MKI drukt de milieubelasting van een product uit in een geldbedrag, waardoor duurzame keuzes meetbaar en vergelijkbaar worden.
Voor deze brug wordt cementloos geopolymeer beton toegepast, een innovatief en milieuvriendelijk alternatief voor traditioneel beton. Daarnaast wordt de brug versterkt met basaltvezel wapening, een lichtgewicht en corrosiebestendig materiaal met een lange levensduur.
Dankzij deze keuzes wordt de Vloedstegenbrug niet alleen duurzamer, maar ook onderhoudsarm en toekomstbestendig.
Geopolymeer beton

Voor de landhoofden van de fietsbruggen wordt cementloos geopolymeer beton toegepast, een duurzamer alternatief voor traditioneel beton. Dit materiaal wordt geproduceerd zonder cement, waardoor de CO₂-uitstoot aanzienlijk lager is.
Basaltvezel wapening

Er is gekozen voor basaltvezel wapening in plaats van staal vanwege de natuurlijke oorsprong, lage CO₂-voetafdruk en hoge sterkte. Het is lichter dan staal, neemt geen water op en is beter bestand tegen zuren, zouten en temperatuurwisselingen.
Plaatsen van de liggers

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Duurzame bouwplaats
Onze bouwplaats maakt gebruik van solar aggregaten en en lichtmasten voor een efficiënte en milieuvriendelijke werkomgeving. Solar aggregaten wekken stroom op via zonnepanelen en slaan energie op in accu’s, waardoor we dieselverbruik en CO₂-uitstoot minimaliseren. Onze autonome lichtmasten langs de bypass werken volledig op zonne-energie, schakelen automatisch in bij schemering en bieden betrouwbare verlichting zonder netaansluiting. Dit verlaagt de het energieverbroek, vermindert geluidsoverlast en maakt de bouwplaats duurzamer.
