Start bouwteam

De Vloedstegenbrug valt momenteel onder het beheer van Rijkswaterstaat. Echter, met de aanleg van de nieuwe N18 en de afwaardering van de oude N18, is het noodzakelijk dat de brug wordt overgedragen aan de nieuwe wegbeheerders. In dit geval betreft dit de Provincie Overijssel.

De bestaande brug heeft een gewichtslimiet van 20 ton, wat de doorstroming van het verkeer belemmert. Dit maakt het dringend noodzakelijk om de brug te vervangen vóór de overdracht. De locatie van de brug valt binnen de gebiedsgrenzen van de gemeente Haaksbergen, die als voorwaarde stelt dat de uitvoering van het project veilig gebeurt en de hinder voor omwonenden en verkeer zo veel mogelijk beperkt wordt.

Om het proces efficiënt en effectief te laten verlopen, is een gezamenlijk bouwteam opgericht. Dit bouwteam bestaat uit Rijkswaterstaat, de gemeente Haaksbergen, de Provincie Overijssel en Van Hattem en Blankevoort als uitvoerder. In dit team werken alle betrokken partijen samen aan de voorbereiding en het ontwerp van de nieuwe brug.

Deel dit bericht

Lees meer

MKI Uitslag: 53% reductie

De nieuwe Vloedstegenbrug is een toonbeeld van circulair en duurzaam ontwerpen. Door hergebruik van materialen en innovatieve toepassingen zoals geopolymeerbeton is de milieubelasting met 53% gereduceerd ten opzichte van een conventioneel ontwerp. Van betonnen liggers uit de A9 tot houten leuningen en een circulaire fietsbrug: elk onderdeel draagt bij aan een toekomstbestendige infrastructuur.

Lees meer

Aanbrengen van de LEKA-palen

Voor de vernieuwing van de Vloedstegenbrug zijn LEKA-palen gebruikt om de landhoofden te stevig te verankeren in de grond. Deze palen zorgen voor minimale trillingen tijdens de aanleg, waardoor schade aan de omgeving en ondergrondse leidingen wordt voorkomen.

Dankzij een speciale schroeftechniek blijft de bodem stabiel en ontstaat er een sterke verbinding met de ondergrond. Dit maakt de methode milieuvriendelijk en geschikt voor locaties waar weinig ruimte is.

Lees meer